shut up and listen! 2017

 

Interdisciplinary Festival for Music and Sound Art



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Friday, December 8th, 2017, 20.30

Peter Ablinger

RENATE FUCZIK | IN G — Concert

Featuring Peter Ablinger (sound direction), Matthias Lorenz (violoncello) and Jaime Wolfson (piano)



Peter Ablinger, RENATE FUCZIK

[Peter Ablinger: RENATE FUCZIK]

 

RENATE FUCZIK

for piano and 1 loudspeaker (2006-2026)

a 24 hours (or endless) piece
any duration

completed so far: 264' (12:00-13:24 and 18:00-21:00)

The piece is based on the voice recording of the former Austrian phone time, which was reached since the 70's under the phone number 1503. Every 10 seconds, a woman's voice, for example at 18:19:20, repeated: "It is with the Summer-tone 18 clock, 19 minutes and 20 seconds [tut]." Spokeswoman was an employee of the Austrian Post, Renate Fuczik. In the future all 24 hours should be available for the composition "Renate Fuczik". A performance may have any duration (10 seconds, 3 minutes, 1 hour, etc.), but in any case must match the real time exactly - which in this case is the "Viennese time" (= Central European Time, CET). The piece is part of the cycle "Voices and Piano", but can also be presented independently or in other constellations (see e.g. The OPERARIA cycle "Die durschscheinende Zeit / Translucent Time)." (english un-edited)

http://ablinger.mur.at/txt_RenateFuczik.html

IN G

for Cello and Environment, 16'41"


(German text only)

Harmonie und Elektrizität

Es gibt kaum noch einen Ort, innen wie außen, an dem nicht Elektrizität vorhanden ist und somit das elektrische Spektrum den jeweiligen Ort grundiert. Elektrizität grundiert nicht nur unsere soziale/ökonomische Welt, sondern auch unser akustisches Umfeld. Ja, sie hat sich zu ihrer Voraussetzung gemacht. Und (gerade auch) Konzertsäale, Orte, die ursprünglich gebaut wurden, um uns von der sozialen/ökonomischen Welt abzuschotten, sind mit ihrer Licht- und Audiotechnik nicht nur davon betroffen, sondern gründen gerade auf der Voraussetzung Elektrizität.

Die Welt ist in Länder eingeteilt mit einer Stromfrequenz von 50Hz (zB. Europa) oder einer mit 60Hz (zB. Nordamerika). Die Welt reduziert sich, bis auf Ausnahmen in Bahn und Industrie, auf 2 Harmonien. Eine 50Hz Frequenz besteht aus einem Grundton zwischen Contra-G und Contra-Gis und allen seinen harmonischen Obertönen. Ein temperiertes oder "rein" intoniertes g oder gis - egal in welcher Oktavlage - generiert also unweigerlich eine Schwebung oder Dissonanz. Ein einzelner Ton erzeugt also bereits Inharmonizität. Harmonische Musik im strengen Sinne wäre nur mehr möglich, wenn sie sich an der örtlichen Stromfrequenz orientierte (und am Raum!).

Alles andere ist Dissonanz.

[Peter Ablinger]

Peter Ablinger

see: Peter Ablinger Hinweisstücke


Matthias Lorenz (violoncello)

Jaime Wolfson (piano)